18

Goddagens!

Vi har nu vart i Kambodja nagra natter och sett lite av livet har. Det ar ett spannande land men extremt mycket fattigdom rader. Barnen som tigger ar sa tunna och sma och de vuxna likasa. Det ar lagom pafrestande. Vi var dock och besokte ett barnhem och man blev lite lattare i sinnet nar man sag hur bra vissa faktiskt kan ha det mitt i elandet. 29 barn fran de som nyss lart sig ga och upp till 18 ar bodde dar och de hade minsann tro pa sig sjalva och framtiden. Nagon skulle oppna skonhestsalong och en annan skulle bli advokat. Alla forutom de minsta gick i skolan och alla larde sig bade engelska och japanska utover det. Vi hade med oss lite mat och frukt, leksaker och godis och det verkar som att rockringarna var det som blev mest uppskattat, bra val! Om man inte raknar samttingarna som blev helt till sig nar de fick fota med min och Ellinors kamera, spelade ingen roll for dem att fingrarna kladde ned och tackte hela linsen, bara det gick att trycka pa knappen och se ett resultat. Tror jag fick 25 bilder i samma hojd pa huset mitt emot. Utover det var vi vid s-21 Killing Fields som inte riktigt var vad vi vantade oss men anda ratt intressant att ha sett. (Annu en handelse jag maste lasa pa mer om) Besokte marknaderna runt om sa klart och bodde pa ett mycket underligt men skont stalle dar halften sag som sin syssla att roka annat an hederlig tobak. Vi fortsatter att resa med vara svenska vanner Ellinor och Malin och kor pa med ratt intensiva dagar. I gar lamnade vi huvudstaden Phnom Penh och tog nattbussen till Siem Reap. Betydligt skonare buss an sist men det hjalpte inte sa mycket nar vagarna kanns som trasiga, grusiga landsvagar. Bade jag och Malin var helt sakra pa att vi inte skulle komma fram i det skick vi borde, men det gick faktiskt bra! Sa har ar vi nu, sen tidigt i morse och har hunnit med att leta upp postkontoret och fatt massage av blinda. Galet ont och skont samtidigt, om de dar sma manniskorna vet vart man ska trycka pa kroppen! Helt sanslost, och da tog jag bara en fotmassage. Annars ar det en ratt slapp dag for en gangs skull pa sistone. Kanske behovs da vi i morgon ska borja dagen redan i gryningen och se soluppgangen vid Angkor Wat, har hoga forvantningar.

Nu har vi inte ens tre veckor kvar av var resa vilket ar ratt ofattbart. Manga veckor har gatt bade snabbt och langsamt. Vi har bestamt oss for att skippa Laos da resan dit blir alldeles for dyr for nagra dagar + visumet. Sa det som vantar nu ar nagra dar till i Kambodja och sedan beger vi oss mot Thailand igen. Tigertempel, vattenfall, bangkok mer ordentligt an sist och en sista solvecka vantar dar! Bilder hos Malin, lovar att jag ska bildbomba nar jag kommer hem och har en dator jag kan hantera! Dessutom har vi senaste tiden haft 4 kameror (i och med nytt resesallskap) sa det kommer finnas bilder i mangder, forhoppningsvis! :)

Cool grabb pa barnhemmet. Ram eller liknande har jag for mig han hette med sakert helt annan stavning!


Kommentarer
Postat av: Linnéa Melander

Hej igen!

Jag vet inte om du fick min kommentar till din tidigare text, för det var något som strulade med de knasiga bokstäverna, när jag skulle skicka iväg texten. Kambodja måste vara ett spännande land.

Fint att ni kunde besöka barnhemmet! Jag ser fram mot att ni snart kommer hem. Kram! Mormor

2011-03-25 @ 12:37:45
Postat av: Karro

Låter kanon! Dock tycker jag INTE att ni ska besöka något jävla "tigertempel" - ursäkta språket :) dom "räddade" tigrarna är inte på riktigt, för fem öre. eller tigrarna är ju på riktigt men dom är inte räddade. jag tittar ju ganska mycket på animal planet o dom hade ett program om jsut tigertemplena i Thailand. några som jobbade där berättade att de flesta tigranra var uppfödda där men man sa att dom räddats, o de tigrarna som inte var födda där hade köpts, svart tror jag det var. det värsta av allt är hur man misshandlar djuren. dom slår dom, dom samlar kisset från tigrarna och sprejar det i ansiktet på dom (en tiger skvätter urin i ansiktet på en annan tiger för att dominera). jag tycker det är HELT galet fel med dessa tigertempel o jag kommer aldrig besöka ett. nu är det ju inte säkert att alla tigertempel (finns det flera?) gör så här, men just detta var så..

Ni gör ju som ni vill, men ajg hade inte gjort det :) fast det kan ju vara bra ändå att besööka det (om det nu är samma) för då kan man dels få perspektiv o dels kanske göra något åt det..

ni verkar ha det kanon annars, var rädda om er! :D

saknar diiiiig <3

2011-03-25 @ 17:55:43
Postat av: Felicia och Isabella

Hej Katri!

Matchen gick inte särskilt bra men det sket vi i. Låter som om du har det bra i Asien! Jag är jätte avundsjuk. Snön har försvunnit nu så man kan njuta av vårsolen! Saknar dig jättemycket också!

Isabella skulle kunna tänka sig nåt lite asiatisk "grej" (Vad det nu är haha) Men smycken sitter aldrig fel! Men det är inget som du behöver tänka på i första hand.



Saknar dig jättemycket

2011-03-25 @ 22:57:13
URL: http://crazycupcakes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0