uppfinnarjocke är inte bakåtsträvare

Att kunna skriva ut sitt boardingpass hemma flera dagar innan man ska åka känns alltid lika läskigt. Jag litar aldrig på det, är alltid helt hundra på att de ska skicka iväg mig när jag kommer till flygplatsen för att jag har en ogiltig biljett. Vad händer då? Hinner jag fixa en ny? Hinner jag ställa mig i kön för inchekningen och ändå hinna med min flight? På så sätt känns det lika bra att skippa förhandsincheckningen, komma i tid till flygplatsen och stå i kön och få ett boardingpass av kvinnan eller mannen som står i uniform och skickar iväg väskorna på rullbandet. Men sen tänker jag igen, vad är skillnaden? Att boardingpasset är på tjockare papper om jag får det på flygplatsen och inte skriver ut det själv, och att det hela dessutom tar längre tid? Jag är uppväxt i en mittemellan tid, mellan det gamla och nya. I nästan hela livet har det funnits en dator i hemmt, tv har jämt funnits och internet så länge datorn vart med. Men ändå var det så nytt, så orbukabart men ändå fullständigt genialiskt. Men det gamla var mycket fräckare, det som fanns förr var coolt. Telefoner där man slog numret genom att dra runt en rund skiva, inga knappar, en skrällig ringsignal som inte gick att ädnra, knastrande vnylskivor och umgicks gjorde man genom att ses, inte knappa in text på en maskin. Jag tycker om dåtiden, trots att jag inte upplevde den, kanske just därför. Även om jag just nu inte har någonting emot att sitta och skriva på en fin liten dator istället för med fäjder och bläck. Någonstans i denna virrvarra av ord tappade jag poängen. Det är läskigt att kunna skriva ut sitt boardingpass själv helt enkelt, smart ja visst, men det känns osäkert. Min far uttryckte teknikens framgång ungeför så här för ett tag sedan "När jag var liten fanns en tidning, Kalle Anka. I den fanns det någon som hette uppfinnarjocke. Han uppfann helt fantastiska saker, geniala men omöjliga saker. Men allt det som han uppfann då, det är ju det som kommer nu. Det finns plötsligt på riktigt." Jag kan förstå det, men jag då. Häftigt måste det vara, men vem ska plocka fram det jag läser om, det som jag tycker är häftigt och helt fantastiskt? Det som fanns förr som redan är utsuddat av den nya tekniken.Man kan inte vara bakåtsträvare!

Nu ska jag ta mig till flygplatsen med mitt egetutskrivna boardingpass, flyga till London och sedan ta mig ut på landet till Karolin, klappa hästar, rida och känna frisk luft. Förutom att det tydligen bor 7 hundar där känns det kanon! Trevlig helg!

sommar längesedan hos Louise i blekinge

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0