peace love understanding - yeah right

Jag mår illa, jag förstår inte hur människor är funtade. Jag blir så jäkla arg att jag inte vet vart jag ska ta vägen, jag vill göra något men vet inte vad. Jag kan inte förstå människor som skadar andra. Jag kan inte förstå att människor ser strid som en väg till fred, hur? Förklara för mig. Jag kan inte förstå hur man med ren vilja kan skada en människa eller fler.

Har ni sett filmer som speglar strider, historiska händelser? Kungar som sitter på sina hästar och tittar på när deras underståtar springer iväg och dödar fienden, eller dör själva. Kungar som bestämmer att striden ska fortsätta trots att de som utför striden knappt har något blod kvar. Kungar som beordrar iväg kulor, pilar och spjut åt alla håll, mot fienden. Fienden som även den består av någon kungs underståtar utan mycket kraft kvar. Kulor som hugger av ben, pilar som punkterar hjärtan och spjut som spetsar de som kallas för fiender. De som egentligen är helt vanliga människor. Människor som lurats in, människor som tror att de gör något rätt, människor som dödar andra för att de kallas fiender, människor som avrättar för att någon talat om för dem att det är så man vinner, det är så det blir fred.

Men det var förr, eller hur? Så är det inte nu längre. Nej, så är det inte nu. Kulor, ja visst det används. Men sjut, vad är det? Och hästar, varför det? Pilar, ja jag har ingen aning. Men varför använda sig av sådant? Nu finns det maskiner som kan tillintetgöra en hel stad med bara ett knapptryck. Det finns maskiner som kan avrätta en person på flera hundra meters håll, det finns maskiner som kan avrätta en hel grupp människor på flera hundra meters håll. Kungen då? Jo han finns väl någonstans, men är det verkligen han som ger order? Jag vet inte. Det är alltså inte alls samma sak nu, inte alls.

Men människorna, människorna är desamma. Stridens män och kvinnor är de som lurats in, de som tror att de gör någonting bra. De som tror att de skapar fred och en bättre värld. De som beordras att trycka på knapparna till dödsmaskinerna. De måste ha blivit lurade? Hur kan ni annars förklara dagens värld, dagens samhällen runt om på vår runda planet? Ingen kan väl göra så utan att först ha blivit lurad till det. Ingen människa kan vara så ond, från början?

Denna text föddes ur intet. Egentligen vill jag bara skriva hur jävla förbannad jag blir. Jag vill förbanna alla de människor som inte tänker som jag. Alla de människor som tror att man bekämpar våld med våld. Alla de människor och maktgalna idioter som beordrar iväg trupper åt höger och vänster bara för att de själva ska få ännu mer makt. Alla de som låter sig bli lurade. Alla de som maskerar sin vilja, påstår att det har att göra med att skapa en bättre värld men egentligen bara vill få ut sin ilska över ett visst folkslag. Åh jag har inte ens ord. Jag blir så trött. Hjälplös. Dra åt skogen hela bunten. Jävla idioter!

Varför just idag? Räcker ju att läsa nyheterna vilken dag som helst för att framkalla en sådan reaktion. Men just idag, ja, attacken mot Ship to Gaza. Hade jag varit ond hade jag tryckt på en knapp som förintade hela jävla bunten av idioter som finns runt om på vår runda planet. Men jag är inte som er, jag nöjer mig med att hoppas att ni brinner i helvetet, länge. Ja, jag är lurad jag med. Finns ett sådant?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0