morons

Suck alltså, men jag får väl också haka på dagens stora debattämne angående Jimmie Åkessons (sverigedemokraternas partiledare) debattartikel i aftonbladet, med en enkel mening som att: Jag mår illa.

För 20 år sedan tror jag att de flesta svenskar skulle ha mycket svårt att tänka sig att islam skulle komma att bli Sveriges näst största religion... (hela artikeln http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article5978707.ab) Jaha, och? Vi lever idag och inte för 20 år sedan, vad säger att din tro är mer rätt än någon annans? Jag tror inte ens att jag skulle kunna skriva en anständig text eller prata med längre sammanhängande meningar om detta, för det gör mig bara så oerhört förbannad att jag inte ens hittar orden. I det avseendet saknar jag kraft för att bemöta sådant och sådanna åsikter jag inte själv kan förstå. Jag ger det dock ett försök med några meningar och hoppas allt inte låter alltför snurrigt...

Exakt vad är det som säger att "den svenska tron" står över allt annat bara för att vi befinner oss i sverige, jag förstår inte hur man resonerar, varför en plats i världen skulle tillhöra ett speciellt folk. Jag bor gärna i sverige (teoretiskt sätt eftersom jag på något sätt är på väg ut i stora vida världen) men jag delar det hemskt gärna med folk som inte är födda här och har en annan tro än mig också. Precis som att jag gärna åker till andra länder och lever där men fortfarande får behålla min tro (om jag skulle ha någon utryckt sådan).

"Dom tar våra jobb, förstör vårat samhälle, tar vår plats i världen...." (Allmäna påståenden, skall inte förknippas med artikeln) What the hell? Vår vår vår, vadå vår? Den jordyta som idag kallas för sverige tillhör inte oss som är födda här bara för att vi haft den turen, oturen, möjligheten (kalla det vad ni vill) att bli födda här... Med andra ord kan vi inte förvägra andra medmänniskor på denna jord att också ta plats här och vara en del i (detta) dagens samhälle.

I artikeln kan man läsa om muslimerna som folkgrupp, en folkgrupp som enligt Jimmie alla ska ha samma värderingar och stå för samma saker bara för att de råkar tro på samma gud.  (inte exakt uttryckt så dock)... Men jag ska tala om en sak för er som missat det. Det finns svenska vita kristna människor som begår brott också, men inte fan gör jag eller många andra det bara för att vi råkar vara vita, svenska och kallas för kristna? Jag vill inte på något sätt säga att jag tycker det är okej att komma till ett nytt land och begå brott, men det tycker jag mest för att det inte okej att begår brott i något land! Sen att lagarna överallt är olika och inte alltid i samtycke med mina åsikter är en annan fråga och diskusion. Jag säger inte heller att jag tycker att allt som finns inom islam är rätt, precis som jag inte tycker att allt inom kristindeommen eller judendommen och många andra religioner och kulturer är rätt.

Det finns säkerligen många brister i ovanstående text, men jag har ytterst svårt att debattera mot mig själv, och har inget emot en åsikt eller två. Skulle aldrig påstå att det jag säger är rätt och allt annat är fel, för det finns garanterat frågeställningar jag inte själv har svar på eller skulle kunna ändra åsikt i.

Summan av kardemunnan borde i alla fall förhoppningsvis bli att jag inte tycker att man kan dra alla eller många människor över en kant beroende på vad de tror eller tycker,  och att jorden är en plats för alla vare sig vi dragit linjer i marken och hittat på namn på delar av jordskorpan eller inte. .

Kommentarer
Postat av: Natalie Lungo V.

Bra inlägg :)

2009-10-22 @ 21:25:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0