13 December, Sigmund Freud

Glad Lucia eller nåt!
Trött som ett as och har prov i morn som jag verkligen är i behov att plugga till, och ja, jag ska jag ska. När jag går från skolan i morgon är det INGET MER som ska lämnas in detta året!! Det känns ganska jävla underbart. Bara för det har jag säkert missat tio andra saker, fast det känns inte så, i hope the feeling stays. Kaffe är en dryck folk dricker för att hålla sig vakna/piggna eller för att spela vuxna ungefär, just nu önskar jag att jag tyckte om det, i uppiggningssyfte. Jag får väl blanda mig en kopp med kaffepulver, fem ton socker och en liter mjölk eller nåt.

Freud trode på fasta symboler, d.v.s. att vissa förteelser (nästan) alltid hade en viss symbolisk, ofta sexuell, innebörd. Torn, träd, knivar, pistoler och liknande var penissymboler. Askar, lådor, dosor m.m var symboler för kvinnans kön. Den som drömmer att hon går i trappor, drömmer om samlag; och den som drömmer att hon faller, drömmer egentligen om att ge sig hän sexuellt, enligt Freuds teori.

Alltså förlåt, men jag köper det inte riktigt, han verkar rubbad. Men halva psykologivärlden går ju ut på hans teorier så jag får väl helt enkelt fortsätta att lära mig om hans bisarra tankar.

För övrigt
Nikola Sarcevic, mycket bra.

Svenska analysen på Robinson Cusoe - VG/MVG, känns ju bra faktiskt, men nu har jag helt omedvetet höjt mina mål och är inte längre nöjd med VG....... Nästa termin vill jag verkligen kunna fokusera, speciellt på svenskan och historian, det känns så jävla onödigt, för det är saker jag kan egentligen! Allt handlar bara om fördjupning och att lägga mer tid på det, det borde gå! Så mycket tid som jag sitter bort och gör ingenting. Historian har jag än så länge bara fått G i, jag vill inte ha G, jag ska nog visa Jolo att jag kan bättre, för det kan jag. SÅ mycket bättre, jag lovar. Jag lovar att börja skolan efter jullovet/APUn med tanken "fokus och plugga i tid, var duktig" jag lovar att jag börjar med den tanken, och jag önskar verkligen att det går, vill vill vill. Misstänker att det än en gång är lättare sagt än gjort. Suck. Ska försöka iallafall. Känns skönt att lovet snart är här.


myra

Kommentarer
Postat av: Mona

Haha ja Freud är lite mysko faktiskt!

2007-12-16 @ 18:46:41
URL: http://moniqua.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0